torsdag 20 juni 2013

Nästan omöjligt att få rätt mot lärare

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/738689-hon-stammer-universitetet-for-daliga-betyg
Ovanstående länk visar att det är så gott som omöjligt att få en förändring av sitt betyg i USA. Vilket med andra ord innebär att lärarna där är ofelbara. Om en lärare inte tycker om dig så får du ett dåligt betyg som du sedan inte kan ändra. Det drabbar framförallt invandrare i Sverige. Invandrare får sämre betyg än de ska ha på grund av att de har andra åsikter än de flesta svenskar. Likaså kan du få sämre betyg om du är vegetarian, har en annan trosuppfattning eller engagerar dig för svartas rättigheter. Det är inte att rekommendera att du tror på new age, Martinus Kosmologi eller djurens rättigheter om du ska få höga betyg i svenska skolan. Det är tragiskt när lärare som sätter låga betyg för att det finns många invandrare i klassen. Fientliga lärare, orättvisa lärare och fördomsfulla lärare är inte vad vårt land behöver? Knappast – och det är sorligt när sådant händer. Däremot finns det all möjlighet i världen att uppmärksamma att det är så – och att hitta vägar till en rättvis värld, en värld där människor uppmärksammas för de talanger och styrkor de har.

Tack Gode Gud och Universum för Liberalismen och Yttrandefriheten som inneburit att det idag finns bloggar där du kan yttra dig när något går snett. Ju fler som meddelar att lärare utnyttjar sin maktposition för att ge elever dåliga betyg - desto större finns chansen att det kommer att gå att överklaga dåliga betyg. En bättre skola finns det många som vill ha. Att ge människor en chans till upprättelse ser åtminstone jag som något positivt.

http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1673557/Elever-bor-ha-ratt-att-overklaga-felaktiga-betyg.html

Kunskap eller fördomar


” Elevers kunskapsutveckling i skolan ska följas och bedömas av läraren på ett medvetet och pedagogiskt sätt.”
Det går inte på något sätt att i vår klass att se hur ”kunskapsutvecklingen” bedöms av läraren vare sig medvetet eller pedagogiskt. Tvärtom bedömds du antingen inte alls, eller också nyckfullt. Det finns ingen respekt för oliktänkande eller mångfald. Alla ska anpassas i samma fördomsfulla mall. Kunskap är alldeles för ofta fördomar.
http://www.skolverket.se/bedomning

måndag 17 juni 2013

Al Gore och Göteborg

Al Gores tal i Göteborg snart tre år gammalt, men ändå aktuellt.
http://www.youtube.com/watch?v=WHMVfRqJZqA
2007-2008 fick Al Gore Göteborgspriset på en miljon kronor för en hållbar miljöutveckling. Al Gore har sedan dess även talat på Handels i Göteborg.

söndag 2 juni 2013

Inför psykologiprovet

Fakta ur Psykologi för gymnasiet av Nadja Ljunggren
Det välkända marshmallowtestet för att testa "gratification" - instant eller non-instant genomfördes på STANFORD på 60-talet. På svenska kallas faktorn bökigt nog "förmågan att skjuta upp sin tillfredställelse." Att skjuta upp sina behov innebär att man hanterar motgångar bättre. Att man följer "samvetets röst" snarare än de omedelbara begären.
Solskensbarn och 24-timmarsbebisar - träffande beskrivning av humöret
Intensitet - hög intensitet innebär känsloutbrott, låg intensitet gör dig till en "väggblomma" och hög intensitet till en dramadrottning. Hos barn kan det märkas i hur intensivt barnet gråter, skriker och skrattar. Barndomens intensitet ska enligt psykologin återspeglas även i vuxen ålder.
Aktivitetsnivån - hur ofta, länge och gärna du gör något. Förmåga att fokusera har sin motsats i det klumpiga ordet "distraktibilitet". Jag ställer hellre koncentrationsförmåga mot hur lättdistraherad eller splittrad du är.
Andra viktiga faktorer:
Regelbundenhet
Känslighet för stimuli - hur reagerar du på citroner, har du efterbilder m.m.
Öppenhet / Slutenhet - tillhör Eysencks NEOAC-skala Flexibilitet - Anpassningsförmåga - Eysencks NEOAC skala
Övrigt från Eysenck: Neurotisk eller icke-neurotisk läggning, extroversion-introversion, öppenhet, ja-sägare eller nejsägare (agreeability) och samvetskänsla.
Uthållighet
Forskaren om ANKNYTNING var JOHN BOWLBY.
Barn söker närhet och utforskar sin miljö.

fredag 31 maj 2013

Ethics 001

Today, we discussed the philosophy of life with different reflections. We have talked about virtues and vices. We have gone through evaluation systems, perceptions of reality and basic attitudes. In reality perceptions are substances that are images of God, of man, of society and of history. Examples of religions mentioned were Amish and Shinto. We even came in on more specific small questions like the dating of "minced meat". How would you react if the Manager at your job asked you notice about the "minced meat" with a false date? What would you do if you saw the Manager to do that? Yesterday, we went through the three classes and how they affect the individual's personal power, financial situation, health and longevity. Do humans have an instinct to help each other? What is a conscience? In Islam, it is considered that you are going to paradise if you give your life to save someone else. Wikipedia lists the seven virtues as follows: Humility - Humilitas (opposed to arrogance) Generosity - liberalitas (opposed to greed) Chastity - castitas (opposed to lust) Compassion - Humanitas (Contrary to Envy) Abstinence - Temperantia (unlike gluttony) Patience - patientia (opposed to anger) Diligence - Industrial (opposed to laziness)

Etik och Livsvillkor 001

Idag diskuterar vi livsåskådning med eftertanke. Vi har talat om dygder och laster. Vi har gått igenom värderingssystem, verklighetsuppfattningar och grundhållning. I verklighetsuppfattningar ingår ämnen som gudsbild, människosyn, samhällssyn och historiesyn. Bland exemplen på religioner omnämndes Amish och shintoismen. Vi kom även in på mer konkreta småfrågor som datummärkningen av köttfärs. Hur skulle du reagera om föreståndaren på ditt jobb bad dig att märka om köttfärsen med ett falskt datum? Vad skulle du göra om du såg föreståndaren att göra det? Igår gick vi igenom de tre klasserna och om hur de påverkar den enskildes personliga makt, ekonomiska situation, hälsa och livslängd. Har människan en instinkt att hjälpa varandra? Vad är ett samvete? Inom Islam anses det att du kommer till paradiset om du ger ditt liv för att rädda någon annan. Wikipedia listar de sju dygderna som följer: Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod) Generositet - liberalitas (motsats till girighet) Kyskhet - castitas (motsats till vällust) Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund) Avhållsamhet - temperantia (motsats till frosseri) Tålamod - patientia (motsats till vrede) Flit - industria (motsats till lättja) HyperSmash.com