http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/738689-hon-stammer-universitetet-for-daliga-betyg
Ovanstående länk visar att det är så gott som omöjligt att få en förändring av sitt betyg i USA. Vilket med andra ord innebär att lärarna där är ofelbara. Om en lärare inte tycker om dig så får du ett dåligt betyg som du sedan inte kan ändra. Det drabbar framförallt invandrare i Sverige. Invandrare får sämre betyg än de ska ha på grund av att de har andra åsikter än de flesta svenskar. Likaså kan du få sämre betyg om du är vegetarian, har en annan trosuppfattning eller engagerar dig för svartas rättigheter. Det är inte att rekommendera att du tror på new age, Martinus Kosmologi eller djurens rättigheter om du ska få höga betyg i svenska skolan.
Det är tragiskt när lärare som sätter låga betyg för att det finns många invandrare i klassen.
Fientliga lärare, orättvisa lärare och fördomsfulla lärare är inte vad vårt land behöver? Knappast – och det är sorligt när sådant händer. Däremot finns det all möjlighet i världen att uppmärksamma att det är så – och att hitta vägar till en rättvis värld, en värld där människor uppmärksammas för de talanger och styrkor de har.
Tack Gode Gud och Universum för Liberalismen och Yttrandefriheten som inneburit att det idag finns bloggar där du kan yttra dig när något går snett. Ju fler som meddelar att lärare utnyttjar sin maktposition för att ge elever dåliga betyg - desto större finns chansen att det kommer att gå att överklaga dåliga betyg. En bättre skola finns det många som vill ha. Att ge människor en chans till upprättelse ser åtminstone jag som något positivt.
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1673557/Elever-bor-ha-ratt-att-overklaga-felaktiga-betyg.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar